Jyri Lindeberg, projektipäällikkö, UNA Ytimen MVP -projekti
Keskikesä on kauneimmillaan ja suurella osalla meistä suomalaisista mietteet ovat jo kesälomissa ja siinä missä ja miten niitä vietetään. Toinen paahtaa lomareissulla ympäri Eurooppaa, toinen chillailee mökillä, kuka mitenkin. Samaan aikaan UNA Ytimen tiedonhallinta- ja integraatioratkaisua työstetään kuumeisesti eteenpäin.
Pitäisikö siis ne lomat perua? No way, Jose! Ei tietenkään, sellainen idea olisi ollut kuollut jo syntyessään. Suomen kesä on upea ja siitä pitää saada nauttia. Asioita voidaan kuitenkin järjestellä monella tavalla siten että rattaat pyörivät eteenpäin, eikä tekeminen seisahdu kuumimpana kesäsesonkinakaan.
UNA Ydin -projektissa on siis nyt täysi höyry päällä. Kick-off on pidetty, työpajoja on pidetty ja ratkaisun vaatimuksia tarkennettu. Kaikkein olennaisimpana, olemme aloittaneet yhteisen työnteon Digia-Atostek -konsortion kanssa. Yhteinen projektiryhmä on kasassa ja työn touhussa. Kesälläkin. Tämän ensimmäisen kehitysvaiheen lopputuloksena saamme todistaa MVP-versiota (Minimum Viable Product) UNA Ytimen tiedonhallinta- ja integraatioratkaisusta. Mielestäni ”minimum” on tässä yhteydessä hiukan harhaanjohtava termi; kyseessä erittäin vaativa ict-toteutus, jonka lopputulos on jatkon kannalta ratkaiseva.
”No mikä se UNA Ydin nyt sitten oikein on?” ”Rakennatteko te siellä uutta potilastietojärjestelmää? Vai mitä te teette?” Näitä kysymyksiä on kuullut sote-kentällä keskustessa ja tavatessa alan ihmisiä ympäri maan. Lyhyt vastaus on, että rakennamme tiedonhallinta ja integraatioratkaisua. Ytimen ydintä, jota voidaan kutsua vaikka moottoriksi, eli olennaisinta osaa kokonaisuudessa, jota ilman ei eteenpäin meno onnistu.
On ollut hienoa todistaa sitä innostusta ja draivia, mikä projektissa vallitsee.
Jyri Lindeberg, projektipäällikkö
Tämän ensimmäisen vaiheen keskeinen tavoite on luoda pohja sille, että potilaan hoitohistoria ja olennaiset tiedot voidaan kerätä monesta eri tietolähteestä ja toimittaa ne terveydenhuollon ammattilaisen käyttöön. Helposti käyttäjän saataville tuotavan tiedon avulla ammattilainen pystyy tekemään päätöksiä paremman hoitosuunnitelman luomiseksi potilaalle. Olemme siis matkalla tekemään jokaisen kesästä nauttivan suomalaisen terveydenhuollosta nopeampaa, parempaa ja yksilön hoitosuunnitelmaa ratkaisevastikin parantavaa…sekä paljon muuta.
On ollut hienoa todistaa sitä innostusta ja draivia, mikä projektissa vallitsee. Mielenkiintoiset, haastavat hankkeet saavat varmasti meistä parhaan suorituksen irti. Ne myös houkuttelevat tulevaisuudessa UNA-ekosysteemiin mukaan kykyjä, osaamista ja ratkaisuja, joilla kokonaisuutta täydennetään modulaarisen arkkitehtuurin periaatteita seuraten. IT-projekteja ja niiden business caseja löytyy joka lähtöön. Harvoin kuitenkaan pääsee mukaan näin mielenkiintoiseen hankkeeseen. Tämä hanke kuuluu ehdottomasti sarjaan ”jos se olisi helppoa, se olisi jo tehty”. Tiukkoja haasteita tulee vastaan, mutta niiden hanskaaminen on sitten sitä työnkuvaan kuuluvaa suolaa.
Tarkkaavainen lukija saattoi huomata, että kirjoitin UNA Ytimellä saavutettavan myös paljon muuta. Moottoreilla liikutetaan autoja, veneitä, lentokoneita ja vaikka mitä. Myös UNA Ydintä voidaan pidemmällä tähtäimellä hyödyntää moniin eri tarkoituksiin. Emme ole rakentamassa ratkaisua, jota käytetään vain yhteen tarkoitukseen vaan rakennamme pohjaa suuremmalle kokonaisuudelle. Tätä pohjaa voidaan modulaarisuuteen perustuvin arkkitehtuuriperiaattein jatkokehittää ja hyödyntää siihen mihin sen katsotaan olevan kykenevä tuomaan ratkaisun. Ja tätä kautta MAHDOLLISTAMAAN UUDEN SOTEN. Tämä on vasta alkua.
Hyvää kesää kaikille!