Jo vuonna 2015 STM:n asetuksen perusteella asetettiin tavoitteeksi viranomaisten tarvitsemien sote-lomakkeiden digitilisointi. Työ tarvitsi toteuttajaa, ja tuolloin yhteistyössä ministeriön ja Kelan kanssa UNA sai tehtäväkseen toteuttaa tarvittavan lomakkeiston viranomaismääritysten pohjalta. Lomake UNA on valmis ratkaisu, joka tarjoaa kaikki Kanta-palvelun tukemat sähköiset lomakkeet sekä UNA-yhteistyössä määriteltyjä muitakin lomakkeita asiakasorganisaatioiden käyttöön. Tällä hetkellä lomakkeita on välitettynä Kanta-palveluun yli 150 000.
Lomake UNA tarjoaa kätevän välineen asiakaspalvelun tehostamiseen. Tieto välittyy tarvitsevalle taholle ilman, että asiakkaan tarvitsee kuljettaa papereita tai ammattilaisen postittaa lomakkeita. Tieto liikkuu, pysyy tallessa ja päätyy oikeaan osoitteeseen. Lomake-sovelluksen käyttöönottoja on meneillään useilla hyvinvointialueilla ja käyttäjäpalaute on positiivista. Suurin osa käyttäjistä on perusterveydenhuollon puolella, josta tyypillisesti haetaan erilaisia lausuntoja asiakkaan asian hoitamiseen viranomaistaholla vaikkapa ajokykyä koskien ajokortin uusinnan yhteydessä. Ammattilaiselle sovellus on helppo omaksua ja käyttää.
Lomake UNA tarjoaa kätevän välineen asiakaspalvelun tehostamiseen. Tieto välittyy tarvitsevalle taholle ilman, että asiakkaan tarvitsee kuljettaa papereita tai ammattilaisen postittaa lomakkeita. Tieto liikkuu, pysyy tallessa ja päätyy oikeaan osoitteeseen.
Merkittävää Lomakkeen kehittämisessä on UNAn yhteistyö Kelan kanssa, mikä mahdollistaa kansallisen lomakkeiston määritysten syventämisen ja siten laadukkaiden tietosisältöjen tarjoamisen. Kehittämistyössä hyödynnetään asiakkaiden ja käyttäjien palautetta, jota kootaan systemaattisesti esimerkiksi käyttäjäpäivien avulla. UNA jatkaa yhteistyötä sote-toiminnan digitalisaation edistämiseksi ja uusien lomakkeiden määrittelemiseksi. Tämä on mahdollista hyvässä kumppanuudessa ja yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Lomake-sovelluksen käyttö kasvaa ja pian, kevään kynnyksellä, kolkuttelemme 200 000 välitetyn lomakkeen määrää.
Mikäli toivot hyvinvointialueella organisaation toimijoille ratkaisun esittelyn, ota yhteyttä palvelujohtaja Mia Mantereeseen (mia.mantere@unaoy.fi).