Hyvinvointialueen työntekijän ei pitäisi joutua käyttämään aikaa sen selvittämiseen, onko hänen käytössään ratkaisuissaan välttämättömät asiakastiedot. Johtuuko tiedon puute kenties asiakkaan johonkin kirjatuista suostumuksista? Onko jo aiemmin kysytty, kenet asiakas on valtuuttanut asioimaan puolestaan Suomi.fi:ssä?
Työntekijällä pitäisi myös olla itsestään selvä paikka, minne kirjata päivitystä tarvitsevat asiakkaan sekä Kanta- tai muut luvat. Nopein ja asiakkaan tahdon mukainen tapa saada olisi kirjata asiaan puolesta tiedon saamisen edellyttämät tahtojen muutokset.
Suostumus UNA on jo nyt kelpo väline, jonka avulla hyvinvointialue voi alkaa panna toimeen keskitettyä asiakkaan tahtojen hallinnan toimintatapaa. Keväällä 2025 tämä soten luvitusmoduuli on entistä valmiimpi palvelemaan niin ammattihenkilöä, perusjärjestelmiä kuin digitaalisen asioinnin ratkaisuja.
Osa sovelluksen uusista toiminnallisuuksista mahdollistuu Kanta-kehityksen ansiosta. Isoin kiitos kehityksen vauhdittumisesta kuuluu kuitenkin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen panostukselle. Suostumus UNAn kehitys vauhdittuu Etelä-Pohjanmaan avulla, kun yhteistyössä päästään toteuttamaan uusia tärkeitä toiminnallisuuksia. Lisäksi KantaHämeen OmaHäme, kansalaisen asiointiportaali, tekee vihdoin todeksi, että asiakas voi itse huolehtia suostumustensa ajantasaisuudesta ja siten, että ne näkyvät ammattihenkilölle Suostumus UNAssa.