Lomakedigitalisaatio tuo huikeat hyödyt

Lomakedigitalisaatio tuo huikeat hyödyt

Joka vuosi julkinen terveydenhuolto tuottaa 2,8 miljoonaa lomaketta erilaisia todistuksia tai lausuntoja. Pienikin tiedonhallinnan tehostuminen lomakkeissa tuo suuria säästöjä.

Teknologinen kehitys voi keventää lääkärin työtä monin tavoin. Puheentunnistus nopeuttaa paitsi lomakkeen täyttöä, se vähentää myös keskeneräisinä roikkuvien lomakkeiden aiheuttamaa turhaa työtä. Robotiikka ja tekoäly voivat olennaisesti nopeuttaa lomakesisältöjen laatimista. 

Potilasvastaanotoille varatusta ajasta yli puolet on suoraa potilaskontaktia, mutta noin 40 prosenttia ajasta lääkäri käyttää myös tietokonetta joko potilaan ollessa läsnä tai varsinaisen vastaanottotapahtuman ulkopuolella. Pienikin tiedonhallinnan tehostuminen tuo säästöjä. Esimerkiksi vuonna 2022 perusterveydenhuollon lääkärikäyntejä oli 6,5 miljoonaa. Jos vaikkapa Pohjois-Savossa lääkärin avoterveydenhuollon vastaanottojen ajankäyttö tehostuisi vuodessa viisi prosenttia kymmenessä prosentissa vastaanottoja, tämä tarkoittaisi yhden minuutin ajansäästöä joka kymmenennellä 20 minuutin vastaanotolla. Kun vuonna 2023 vastaanottokäyntejä Pohjois-Savossa oli 572 264, vuosittainen hyöty olisi 282132 euroa (laskentakaava: 572 264 * 10% * 100 € * 5 % = 286 132 €) 

Pieni osa osakkaista työllistää valtaosan ajasta 

 Kymmenen prosenttia eniten palveluita käyttävistä asiakkaista aiheuttaa noin 70–80 prosenttia kokonaiskuluista. He käyttävät myös useaa eri sote-palvelua sekä palvelutuottajaorganisaatiota, ja heillä on yleensä paljon asiakas- tai potilashistoriaa. Niinpä juuri tämän ryhmän palvelunohjauksen ja palveluiden suunnitelmallisuuden parantamisen hyötypotentiaali on merkittävä. Ensinnäkin hoidon laadun voidaan olettaa paranevan, kun laajan asiakas- tai potilashistorian omaavien potilaiden osalta tiedot ovat paremmin aktiivisessa käytössä. Toisena etuna on asiakkaiden muiden suunniteltujen palveluiden huomiointi suunnittelussa johtaa päällekkäisten palveluiden välttämiseen. Näin asiakkaiden palvelut on mahdollista optimoida tarpeen mukaan. Kolmantena etuna on sote-ammattilaisten työn helpottuminen ja nopeutuminen. Näin säästyy aikaa potilaan hoitoon, kun ammattilaisten ei tarvitse etsiä tietoja tai pelätä tietojen olevan vajavaisia. 

Asiakastyö tehostuu UNA-työkaluilla dramaattisesti 

Sataa tuhatta suomalaista kohden lääkäreiltä kuluu vuodessa työaikaa 1000 työpäivää erilaisten todistusten ja lausuntojen tekemiseen. Muulta henkilökunnalta työaikaa menee noin 1300 työpäivää. Yhdellä ainoalla jo käytössä olevalla sovelluksella, Lomake UNA:lla, lääkärien työaikaa säästyy 20 prosenttia johonkin muuhun, esimerkiksi potilastyöhön. Muun henkilökunnan kohdalla aikasäästö on vieläkin dramaattisempi: noin 40 prosenttia. Lisäksi digitalisoitumisen myötä perinteisiä postikuluja säästö säästyy noin 50.000 euroa 100.000 asukasta kohden.  

Toinen työväline, Tilannekuva UNA näyttää palvelutilanteessa tarvittavat olennaiset ja luvitetut asiakastiedot ilman tietojen haeskelua eri järjestelmistä. Ammattilainen voi nähdä kolmannen työvälineen, Suostumus UNA:n mahdollistamana asiakkaan suostumuksella sekä sosiaalipalvelu- että terveystietoja Tilannekuva UNA ratkaisussa.  Näin ammattilaisen työ helpottuu ja nopeutuu, jolloin organisaatio säästää kustannuksia. Hyöty on suurin paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden kanssa. Asiakastietojen perusteella asiakkaan palvelut on mahdollista optimoida tarpeen mukaan. 

Käytössä on myös tiedot, joita käyttäjä ei edes tiedä hakea. Turhien tai riittämättömien palveluiden riskit pienenevät, kun ammattilaisen käytössä on kaikki luvitetut tiedot. Tuolloin ei tarvita turhia lisätutkimuksia eikä jokin asiakas- tai palvelutieto jää huomiotta.  

”Tilannekuva on säästänyt rahaa ambulanssin verran” 

Kun perusterveydenhuollon lääkäreiltä selvitettiin Tilannekuva UNA:n käyttökokemuksia, 67 prosenttia käyttäjistä koki näkevänsä aiempaa enemmän tietoja uudesta järjestelmästä.

Lääkärin tai hoitajan on haastavaa muodostaa nopeasti käsitys potilaan viimeaikaisista käynneistä. Tilannekuva UNA mahdollistaa vastaanottokäyntien tehostumisen, koska asiakkaan tilannekuvan muodostaminen helpottuu ja lääkärillä on mahdollisuus tehdä enemmän suoraa potilastyötä.  

Laskennallisessa hyötyesimerkissä oletetaan lääkärin vastaanottokäynnin keskimääräiseksi yksikkökustannukseksi sata euroa. Esimerkiksi Pohjois-Savon alueen ambulansseilla on vuosittain yli 50.000 ensihoitotehtävää. Kun ensihoidon ambulanssitehtävistä voidaan Tilannekuva UNA:n ansiosta siirtää yksi prosentti kotihoidon tehtäviksi, ambulanssien tarvetta voidaan vähentää tai optimoida. Ensihoitokäynnin keskimääräinen kustannus on 300 euroa, kun kotihoitokäynnin keskimääräinen kustannus on sata euroa. Näin vuosittainen hyöty Tilannekuva UNA:n käytöstä Pohjois-Savon hyvinvointialueella pelkän ambulanssitoimen osalta on 100.000 euroa (500 * 200 € = 100 000 €), eli kohta jo kokonaisen ambulanssin hankintahinnan verran. 

Loppuasiakas hyötyy suoraan lomakedigitalisaatiosta 

Digivastaanottojen yleistyminen lisää lomakkeiden hyvinvointipalvelujen asiakkaille toimittamisen kustannuksia, jos tämä ei pysty tulostamaan todistuksiaan OmaKanta-palvelusta. Näin Kanta-lomakkeiden käyttämättömyys tulee entistä kalliimmaksi. Nykyisin yleisin kirjoitettava lomake on oman tai lapsen sairauden takia kirjoitettu 1–3 päivän poissaoloselvitys työnantajalle, niin kutsuttu SE-todistus. Loppuvuonna 2024 Lomake UNA on siirtämässä SE-todistuksen Kanta-lomakkeeksi. Tällöin asiakkaat voivat tulostaa nämäkin todistukset itse OmaKanta-palvelusta.   

Jokainen lomake maksaa 

Sosiaali- ja terveysministeriön STM:n hukkatyöjahti-projektin tavoitteena on vähentää erilaisten todistusten ja lausuntojen laatimistarpeita. Jokainen lomake, kun maksaa ja niiden muodostamaa kokonaishintaa vaikeaa ennakoida. Myös muuttuvat työelämän käytännöt voivat poistaa todistustarpeita. Tahdosta riippumattoman hoidon lomakkeiden käynnissä oleva STM viilaustyö mahdollistaa hoitoketjun päätösprosessin isot kustannussäästöt. Lomakedigitalisaatio tuo laajasta säästöjä julkishallintoon: hyödyistä vain 30–40 prosentti on arvioitu syntyvän sosiaali- ja terveyshallinon sisällä. UNA Oy on enemmän kuin valmis edistämään yhteistä asiaa tässä hankkeessa. 

Jan Erola

Kravat Oy

Scroll to Top