Palvelun esittely
Ydin UNA kokoaa tietojärjestelmien tiedot yhteen
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilla on tarve saada ajantasaista tietoa käyttöönsä nopeasti ja koottuna. Nämä tiedot ovat kansallisissa tietovarannoissa sekä organisaatioiden erilaisissa tietojärjestelmissä. Ammattilaisten tiedon tarpeeseen vastaa Ydin UNA -ratkaisu. Se kokoaa yhteen sosiaali- ja terveyshuollon asiakas- ja potilastiedot eri tietojärjestelmistä. Tiedot näkyvät yhdessä näkymässä Tilannekuva UNA -sovelluksen kautta.
Sote-toimialan haasteita
Ydin UNA ratkaisuna
Ydin UNA hyödyt
Ominaisuudet
Ydin UNA välittää eri lähteistä kerätyt tiedot koostetusti käyttötilanteen ja käyttöoikeuksien mukaisella tavalla.
Ydin UNA yhdistää, yhtenäistää ja prosessoi tietoja käyttöoikeuksien mukaan saataville tietolähteistä ja järjestelmätoimittajista riippumatta.
Ydin UNA hakee ja vastaanottaa asiakastietoja useista lähteistä, tarvittaessa hyödyntäen sovittimia.
Ydin UNAn avoimet ja dokumentoidut rajapinnat tarjoavat tietoa järjestelmille tai sovelluksille.
Ydin UNA on käytössä
- Kuopion kaupunki ja Pohjois-Savon hyvinvointialue käyttävät Tilannekuva UNAa laajasti.
- Tavoitteena on laajentaa Tilannekuva UNAn kaikkien Pohjois-Savon hyvinvointialueen organisaatioiden käyttöön.
- Tilannekuva UNA on käytössä vuorokauden ympäri Päivystysapu 116117 –puhelinpalvelussa.
- Laajasti Kuopion yliopistollisen sairaalan yksiköissä ja Kuopion perusturva ja terveyden -palvelualueilla.
- Tampereen kaupunki.
- Varsinais-Suomen keskussairaalan ortopedian yksikkö.
Muita esimerkkejä käyttötilanteista
”Akuuteissa tilanteissa terveydenhuollon ja sosiaalipäivystyksen ammattilaiset tarvitsevat ajantasaista ja nopeaa tilannekuvaa ja taustatietoa potilaista ja asiakkaista. Tämä on ollut ongelmallista, sillä taustatiedot ovat eri järjestelmistä ja tieto on ollut sirpaleista. Tähän on onneksi saatu muutos.”
Jouni Kurola, palvelukeskusjohtaja KYS
Terveydenhuollossa on monia tietojärjestelmiä, ja esimerkiksi erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja sosiaalityön välillä potilastiedot eivät ole aina hoitajan nähtävillä. Tilannekuva UNAn keskeiset potilastiedot samalla näkymällä helpottaa ja nopeuttaa työtäni, joka taas nopeuttaa asiakkaan avunsaantia, Karjalainen kertoo hyödyistä.
Kotisairaanhoitaja Teemu Karjalainen, Kuopion kaupunki