Lomake UNA kuva

Kysymyksiä ja vastauksia Lomake UNAn käyttäjälle

Lomake UNA on ollut käytössä Pohjois-Savon sairaanhoitopiirissä nyt puolisen vuotta. Kysyimme Kysterin Tervon terveysaseman terveyskeskuslääkäri Petri Kontkaselta kokemuksia ratkaisun käyttöönotosta ja käytöstä. Petri oli ensimmäisten käyttäjien joukossa ottamassa sovellusta käyttöön kesällä 2020. Petrillä on 10 vuoden kokemus terveyskeskustyöstä ja hän on aiemmin myös kouluttanut Kysterin lääkäreitä potilastietojärjestelmän muutosten osalta.

Miten Lomake UNAn käyttöönotto sujui henkilökohtaisesti ja organisaatiossasi?

  • Käyttöönotto sujui henkilökohtaisesti kohtuullisen hyvin, koska alussa otettiin käyttöön vain A-todistus ja ajokorttitodistus. Alussa ongelmia ilmeni jonkin verran. Perehdytys jäi melko vähänlaiseksi, mutta onneksi ohjelma on melko helppokäyttöinen. Organisaatiotasolla ei suurempia ongelmia käyttöönoton osalta ollut. Jonkin verran ongelmia tuottaa tällä hetkellä juuri versiossa 1.1 Lomake UNAan tullut B-lausunto. Lisäksi alussa ajokorttitodistusten perille meno ei tahtonut onnistua virkateitse.

Oliko Lomake UNAn käyttäminen käyttäjän näkökulmasta sujuvaa alusta alkaen vai kohtasitko jotain haasteita?

  • Ohjelman käyttö alusta alkaen on ollut melko helppoa. Suurimmat haasteet liittyivät ajokorttitodistusten perille menoon Ajovarmalle. Asiaa sai useaan otteeseen selvitellä ja useampaan kertaan joutui tekemään paperitodistuksen, jotta potilas sai asian hoidettua. Tällä hetkellä B-lausuntoversio tuottaa haasteita työn arjessa. Muut lomakkeet toimineet hyvin.

Millä tavalla Lomake UNAn käyttäminen muuttaa päivittäistä työtäsi?

  • Käyttöön on tullut tavallaan uusi ohjelma, usean aiemman rinnalle. Etuna on ohjelman helppokäyttöisyys, mutta negatiivisena asiana näkisin, ettei lausunnot/lomakkeet integroidu potilastietojärjestelmään. Sinällään Lomake UNAn avaaminen ei ole suuri työ, mutta kiireisessä arjessa lausuntojen hakeminen voi tuntua työläältä. Toki ohjelman etuna taasen on se, että paperilomakkeet ovat pitkälti pois käytöstä.

Miten opastaisit uusia tulevia Lomake UNAn käyttäjiä?

  • Itse kannatan live-opastusta. Joko luokkamuotoisena tai näin pandemia-aikaan etämuotoisena. Koulutusvideoista asian voi toki myös kohtuullisen hyvin ymmärtää, mutta haasteena on saada siihen varattu aika kiireisestä työpäivästä, varsinkin jos työpaikassa on resurssipulaa.

Jatkokehitystoiveita Lomake UNAlle?

  • Ehkä suurin toive on, että lausunnot saisi paremmin näkymään myös varsinaiseen potilastietojärjestelmään. Maininta kertomustekstiin esimerkiksi ja aiempaan tapaan olisi hyvä jos ne päivittyisivät myös valikkona sinne.  B-lausunnon osalta on tullut paljon toivetta, että pakotetut kentät poistettaisiin. Ne aiheuttavat selvästi lisätyötä. Kullakin on oma tapansa täyttää/sanella lausunto ja pakotetut kentät aiheuttavat tähän haasteita.

Kommentointi on suljettu.