Åland har genomfört en historisk lansering – ingår även UNA-lösningar

Föregångare inom social- och hälsovården

Ålands landskap har under helgen skrivit historia. Ålands hälso- och sjukvård ÅHS tog på lördagen i bruk det svenska Cambios levererade Cosmic-system samt UNAs Blankett- och Samtycke-lösningar. Reformen är en del av Ålands bredare digitaliseringsutveckling inom social- och hälsovårdstjänsterna. På fredagen fattade landskapsregeringen också ett historiskt beslut om att ansluta sig till Kanta-tjänsten, vilket kommer att genomföras senare.

Den nya helheten som nu tagits i bruk ersätter de tidigare patientdatasystemen inom hälso- och sjukvården. Samtidigt är landskapet det första området som tar i bruk UNA-lösningar helt på svenska.

Åland är en föregångare, särskilt med sin modulära systemstruktur. Man har inte valt allt från en leverantör, utan byggt en helhet av de bästa delarna som drar nytta av den finländska Kanta-miljön och uppfyller nationella krav.

Införandet av det nya klient- och patientdatasystemet sker i rask takt på Åland. Först började användningen av Cosmic och UNA-lösningarna inom sjukhusets akuta verksamhet, bäddavdelningsvård och Hälsocentralen i Mariehamn och idag sprider de sig som vardagsverktyg till övrig sjukvård och primärvård.

Man har förberett införandet noggrant. Det har ordnats utbildning för huvudansvariga användare av UNA-lösningar och stödinsatserna fortsätter under hela implementationen. Lösningarna har fått bra feedback från huvudansvariga användare – UNA-lösningarna upplevs som enkla och logiska att använda.

Effektivitet och kvalitet sömlöst

Med den nya systemhelheten siktar Åland särskilt på följande mål:

  • Öka effektiviteten: Ett enhetligt system möjliggör snabbare informationssökning och minskar dubbelregistrering samt onödiga manuella arbetsmoment.
  • Förbättrad patientsäkerhet: Aktuell och centraliserad informationshantering minskar risken för fel och stödjer en vård av hög kvalitet.
  • Utveckling av kundcentrering: Systemet stödjer digitala självbetjäningstjänster, vilket gör det möjligt för patienten att enkelt granska sina egna uppgifter, boka tider och kommunicera med vårdpersonalen.
  • Sömlös informationsöverföring: Systemet möjliggör delning av information mellan olika vårdinstanser, verksamhetsställen och yrkespersoner, vilket förbättrar vårdkedjans kontinuitet.
  • Modularitet: Den nya systemhelheten möjliggör ett stegvis införande samt implementering av nya funktioner och modern teknik, såsom artificiell intelligens, även framöver.

En modern helhet med kunden i fokus

Förnyelsen baseras på tanken att kunden, patienten och god vård står i centrum för tjänsterna.

I framtiden möjliggör systemhelheten även flexibel integration med andra nationella och internationella informationssystem. På så sätt får Ålands invånare tillgång till moderna tjänster som stödjer säker och högkvalitativ vård.

Åland fungerar nu som en föregångare inom den finländska hälsovården, där digitalisering, nordiskt och internationellt samarbete får en allt viktigare roll. Införandet av ett modulärt system är ett betydande steg mot en kostnadseffektiv hantering av kundinformation, som möjliggör en säkrare, mer kundcentrerad och samtidigt effektivare hälso- och sjukvård.

Pirkko Kortekangas

Ledande expert

förnamn.efternamn@unaoy.fi
+358 (0)40 839 4980

Mia Mantere

Servicedirektor

förnamn.efternamn@unaoy.fi
+358 (0)50 394 9585

Scroll to Top
UNA Oy
Yksityisyyssuojan tiivistelmä

Tämä verkkosivu käyttää evästeitä varmistaaksemme parhaan käyttäjäkokemuksen. Evästeiden tiedot tallentuvat selaimeesi. Niiden avulla tunnistamme sinut, kun palaat sivustollemme. Evästeet auttavat meitä myös ymmärtämään mitkä osat sivustostamme ovat kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä käyttäjillemme.