Lomake UNA

Palvelun esittely

Lomake UNA on kätevä työväline todistusten ja lausuntojen tekemiseen

Lomake UNA on sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilön työväline, jonka käytöstä hyötyvät niin asiakas, ammattihenkilö kuin monet muutkin tahot. Sovellus tukee kaikkia lomakkeita ja todistuksia, joita Kelan Kanta-palvelut voi tällä hetkellä vastaanottaa, arkistoida ja välittää sähköisesti.

Sähköisessä muodossa todistukset ja lausunnot pysyvät tallessa ja siirtyvät esimerkiksi Kelan etuuskäsittelyyn tai Trafiin välittömästi.

Lomake UNA ratkaisuna

Sähköisten todistusten ja lausuntojen käyttö sujuvoittaa asiakkaiden arkea. Asioiden käsittely jatkuu ilman odotteluaikaa, eikä matkoihinkaan kulu aikaa.
Asiakkaan tiedot välittyvät esimerkiksi EtuusKelaan lähes reaaliajasssa ja korvauskäsittely alkaa välittömästi.
Uusien todistusten ja lausuntojen tekeminen käy kätevästi. Ammattilainen näkee asiakkaan edelliset todistukset ja voi hyödyntää niitä uuden todistuksen pohjana.

Sote-toimialan haasteita

Satoja tuhansia lomakkeita vuosittain.
Eri toimijoille tehdään todistuksia, lausuntoja ja ilmoituksia osana hoitoa ja palveluita.
Aikaa kuluu.
Ammattihenkilöllä kuluu kuluu merkittävästi aikaa ja työpanosta lomakkeiden laatimiseen ja lähettämiseen.
Kansalaisen asiointi ei etene.
Ilman terveydenhuollon tekemiä todistuksia ja lausuntoja kansalainen ei saa asiointiaan eteenpäin.

Lomake UNA hyödyt

Asiakastyön tehostuminen

Todistukset ja lausunnot ovat nähtävissä ja käytettävissä kootusti terveydenhuollon ammattihenkilöille.
Lomake UNAssa näkyvät potilaan aiemmat, Kanta-palveluihin tallennetut todistukset, laatijasta riippumatta.
Ammattihenkilö voi allekirjoittaa todistukset aiemmalta, keskeneräisten todistusten listaltaan.
Lomake UNA on sama työväline potilastietojärjestelmästä riippumatta. Käytössä on aina ajantasainen versio kaikkien ammattilaisten käyttöön.

Toimittajariippumaton ja heti hyödynnettävissä

Lomake UNA on modulaariseen arkkitehtuuriin perustuva web-sovellus, joka on liitettävissä kaikkiin potilastietojärjestelmiin.
Lomake UNA on omistajiensa käsissä oleva alustatalousratkaisu.
Kilpailutuksia ei tarvita vaan sairaanhoitopiirin/hyvinvointialueen päätös käyttöönotosta riittää.

Ominaisuudet

Lomake UNA on sovellus kätevään asiakkaan todistusten ja lausuntojen tekemiseen ja hallintaan terveydenhuollon ammattihenkilöille.

Lomake UNA on liitettävissä kaikkiin potilastietojärjestelmiin.

Lomake UNAn kehittäminen ja ylläpito tehdään yhdessä ja keskitetysti.

Lomake UNA tallentaa todistukset ja lausunnot Kanta-palveluun. Asiakas   näkee ne heti Omakanta-palvelusta.

Lomake UNAn lomakkeet ovat välitettävissä sähköisesti Kelalle ja Traficomille.

Lomake UNAlla todistusten ja lausuntojen voimassaolon jatkaminen on sujuvaa, vaikka hoitoon osallistuisi useita tahoja.   

Lomake UNA on käytössä

  • Kalajoen perusturvakeskus.
  • Kuopio perusturva ja terveys.
  • Pieksämäen kaupungin perusturva.
  • Pohjois-Savon sairaahoitopiirin kuntayhtymä.
  • Perusturvakuntayhtymä Karviainen.
  • Siilinjärven SOTE.
  • Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä.
  • Kemijärven kaupunki / Hyvinvointikeskus Lapponia.
  • Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymä.
  • Inarin sosiaali- ja terveyspalvelut.
  • Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä.
  • Kolarin kunta.
  • Posion hyvinvointilautakunta.
  • Sodankylän kunta.

Muita esimerkkejä käyttötilanteista

Terveydenhuolto

”Sähköiset lomakkeet vähentävät manuaalisia prosesseja myös terveydenhuollossa, kun tietoja ei tarvitse lähettää käsin allekirjoitettuna ja leimattuna kirjepostissa.”

Outi Lehtokari, Kanta-palvelut

Asiakastarinat

”Sairauslomatodistuksena tunnettu A-todistus kirjoitetaan useimmiten lääkärin vastaanotolla. Lääkäri laatii todistuksen ja allekirjoittaa sen sähköisesti. Tarvittaessa todistus voidaan kuitenkin tulostaa potilaalle esimerkiksi työnantajalle toimitettavaksi. Tehty todistus tallentuu potilastiedon arkistoon, Kantaan, ja potilas voi tarkastella sekä hyödyntää todistuksia Omakanta-palvelun kautta.”

asiantuntijalääkäri Tiina Rantamo, KYS

Sähköisiä lomakkeita kehitetään yhteistyössä

UNA Oy tekee laajaa yhteistyötä eri viranomaisten ja sidosryhmien kanssa todistusten ja lausuntojen käsittelyprosessien kehittämiseksi. Lomake UNA on edelläkävijä kansallisten palvelujen hyötyjen tarjoamisessa ammattihenkilöille.    

Aiheeseen liittyviä uutisia

Vieritä ylös