Edelläkävijä sosiaali- ja terveydenhuollossa
Ahvenanmaan maakunta teki viikonlopun aikana historiaa. Ålands hälso- och sjukvård ÅHS on ottanut lauantaina käyttöön ruotsalaisen Cambion toimittaman Cosmic järjestelmän sekä UNAn Lomake ja Suostumus ratkaisut. Uudistus on osa Ahvenanmaan laajempaa terveyden- ja sairaanhoidon sekä sosiaalipalveluiden digitalisaatiokehitystä. Perjantaina maakuntahallitus teki myös historiallisen päätöksen Kanta-palveluun liittymisestä, joka toteutetaan myöhemmin.
Nyt käyttöönotettu uusi kokonaisuus korvaa aiemmat terveydenhuollon ja sairaanhoidon potilastietojärjestelmät. Samalla maakunta ottaa ensimmäisenä alueena käyttöön UNA ratkaisut täysin ruotsinkielisenä.
Ahvenanmaa on edelläkävijä nimenomaan modulaarisessa tietojärjestelmärakenteessaan. Ei kaikkea yhdeltä vaan parhaista palasista koottu, suomalaisen Kanta-ympäristön hyödyt tuottava ja kansalliset vaatimukset täyttävä kokonaisuus.
Uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönotto tapahtuu Ahvenanmaalla vauhdikkaasti. Ensimmäisenä Cosmicin ja UNA ratkaisujen käyttö alkoi Maarianhaminan sairaalan päivystyspalveluissa, vuodeosastohoidossa ja terveyskeskuksessa, ja leviää nyt tänään arjen välineeksi muuhun sairaanhoitoon ja perusterveydenhuoltoon.
Käyttöönottoon on valmistauduttu huolellisesti. Myös UNA ratkaisuista on järjestetty koulutukset pääkäyttäjille ja tehostettu tuki jatkuu koko käyttöönoton ajan. Ratkaisut ovat saaneet pääkäyttäjiltä hyvän palautteen – UNA ratkaisujen käyttö tuntuu helpolta ja loogiselta.
Tehokkuutta ja laatua saumattomasti
Ahvenanmaa pyrkii uuden järjestelmäkokonaisuuden rakentamisella etenkin seuraaviin tavoitteisiin:
- Tehokkuuden lisääminen: Yhtenäinen järjestelmä mahdollistaa nopeamman tiedon haun ja vähentää päällekkäistä kirjaamista sekä turhia manuaalisia työvaiheita.
- Potilasturvallisuuden parantaminen: Ajantasainen ja keskitetty tiedonhallinta vähentää virheiden riskiä ja tukee laadukasta hoitoa.
- Asiakaslähtöisyyden kehittäminen: Järjestelmä tukee sähköisiä asiointipalveluita, jolloin potilas voi tarkastella omia tietojaan, varata aikoja ja viestiä hoitohenkilökunnan kanssa helposti.
- Tiedon saumaton liikkuminen: Järjestelmä mahdollistaa tietojen jakamisen eri hoitopaikkojen, toimipisteiden ja ammattihenkilöiden välillä, mikä parantaa hoitoketjujen jatkuvuutta.
- Modulaarisuus: uusi järjestelmäkokonaisuus mahdollistaa vaiheittaisen etenemisen sekä uusien ominaisuuksien ja modernin teknologian, kuten tekoälyn, käyttöönotot myös jatkossa.
Asiakaslähtöinen moderni kokonaisuus
Uudistus perustuu ajatukseen, että asiakas, potilas ja hyvä hoito ovat palveluiden ytimessä.
Tulevaisuudessa järjestelmäkokonaisuus mahdollistaa myös joustavan integraation muihin kansallisiin ja kansainvälisiin tietojärjestelmiin. Näin Ahvenanmaan asukkaat saavat käyttöönsä modernit palvelut, jotka tukevat turvallista ja laadukasta hoitoa.
Ahvenanmaa toimii nyt suunnannäyttäjänä suomalaisessa terveydenhuollossa, jossa digitalisaatio, pohjoismainen ja kansainvälinen yhteistyö ovat yhä tärkeämmässä roolissa. Modulaarisen järjestelmäkokonaisuuden käyttöönotto on merkittävä askel kohti kustannustehosta asiakastiedon hallintaa, joka mahdollistaa turvallisemman, asiakaslähtöisemmän ja samalla tehokkaamman terveydenhuollon.