Otsikon kysymyksen esittävät Kelan kehittämispäällikkö Maritta Korhonen ja UNA Oy:n kehitysjohtaja Pirkko Kortekangas yhteisessä UNA-blogissaan.
Korhonen ja Kortekangas kertovat blogissa laajassa yhteistyössä toteutetusta e-lomakeratkaisusta Lomake UNA:sta, jonka avulla valmis todistus tai lausunto arkistoituu lääkärin allekirjoituksen jälkeen välittömästi Kanta-palveluihin ja Omakanta-palvelun kautta potilaan nähtäville sekä välittyy tarvittaessa reaaliaikaisesti esim. etuus-Kelaan ja Trafiin.
”E-lomakkeiden käyttöönotossa ei ole tällä kertaa kysymys siitä, että lääkäreille siirretään uusia tehtäviä tai pakotetaan aivan uuden toimintamallin opetteluun. Lääkäri tekee todistukset ja lausunnot jo nyt tietokoneelle – itse kirjoittaen tai sanellen. Uudessa mallissa lääkäriltä jää pois paperille allekirjoitus. Uutta on, että lääkäri saa sovellukselta tukea todistuksen pakollisten tietojen asianmukaiseen täyttämiseen.”
Maritta Korhonen & Pirkko Kortekangas
Korhonen ja Kortekangas painottavat blogissaan yhteistyön merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiossa sekä myös siitä miksi e-reseptin toteutuksen kokemuksista oppineena e-lomakkeet päätettiin tilata laajassa julkisen terveydenhuollon yhteistyössä erillisenä keskitettynä ratkaisuna.
Blogin voit lukea kokonaisuudessaan UNA Oy:n www-sivustolta osoitteesta www.unaoy.fi
Lomake UNA -sovellukseen voit perehtyä tämän videon avulla.
Lisätietoja
- Kehitysjohtaja Pirkko Kortekangas, etunimi.sukunimi(at)unaoy.fi +358 (0)40 839 4980
- Viestintäpäällikkö Tommi Ryhänen, etunimi.sukunimi(at)2m-it.fi +358 (0)50 544 9632