UNA-ydin mahdollistaa asiakkuustiedon hyödyntämisen siellä, missä sitä uudistuvassa sote-palvelukokonaisuudessa tarvitaan. Ratkaisu mahdollistaa asiakkaan tilannekuvan näyttämisen ilman erillistä tiedon etsimistä ja tukee siten asiakkaan tai potilaan oikeiden palveluiden saamista oikeaan aikaan.
Tilannekuva tullaan ensivaiheessa ottamaan käyttöön neljässä sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiossa. UNA-ytimen ensimmäisen vaiheen hankintaprosessin ollessa parhaillaan loppusuoralla, nämä UNA-yhteistyössä mukana olevat organisaatiot ovat käynnistäneet omat alueelliset kehitysprojektinsa.
Alueellisilla kehitysprojekteilla on omat, uutta sotea kehittävät tavoitteensa, joissa UNA-ydin on yksi toiminnan muutoksen mahdollistava työväline. Alueellisten projektien avulla varmistetaan asiakaspalvelun ja hoidon näkökulman saaminen UNA-ytimen kehittämiseen heti toteutuksen alusta alkaen. Samalla näissä toiminnallisissa piloteissa todennetaan UNA-ytimen ensimmäisen vaiheen perusratkaisun onnistuminen ja kyvykkyys.
UNA-ytimen käyttöönottoa tukevat alueelliset projektit ovat:
- Etelä-Pohjanmaan erikoissairaanhoidon vuodeosastotoiminta
- Pohjois-Savon kotihoidon päivystys ja 116117 palvelu
- Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ikääntyvien asiakasohjaus
- Varsinais-Suomen osastotilannekuvan kehityshanke
UNA-ytimen integraatio- ja tiedonhallintaratkaisu sekä tilannekuvatoteutus ovat ensimmäisten käyttöönottojen jälkeen hyödynnettävissä kaikissa julkisissa sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa! Käyttöönottomalli luodaan toiminnallisten pilottien aikana. Avoimiin rajapintoihin perustuvan UNA-ytimen kehittämistyötä jatketaan laajassa yhteistyössä omistajaorganisaatioiden ja kansallisten tahojen kanssa.
Lisätietoa UNA-ytimen tilannekuvasta ja toiminnallisista piloteista löydät täältä.
Lisätietoja
- Kehitysjohtaja Pirkko Kortekangas, etunimi.sukunimi(at)unaoy.fi , +358 (0)40 839 4980
- Projektipäällikkö Sami Konttinen, etunimi.sukunimi(at)istekki.fi, +358 (0)44 777 6700