Person holding newspaper

UNA Ydin Tilannekuvasta loistavia käyttäjäkokemuksia

UNA Ydin Tilannekuvan pilotti on ollut Pohjois-Savossa nyt käynnissä muutaman viikon ja käyttäjäkokemukset ovat olleet erinomaisia. Pilotti on otettu käyttöön useammassa kohteessa suunniteltua nopeammin, kun on huomattu miten hyvin se toimii ja miten se auttaa henkilöstöä palvelemaan asiakkaita ja potilaita.

Haasteena on aiemmin ollut, että eri toimijoiden vastuita ja tehtäviä rajaavat sekä organisaatioiden että sosiaali- ja terveyshuollon lainsäädännölliset rajat. UNA Ydin Tilannekuva pilotin tavoitteena on testata kehitettyjä toiminnallisuuksia, joilla sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijät pystyvät tehokkaasti ja turvallisesti palvelemaan asiakkaita.

Akuuteissa tilanteissa terveydenhuollon ja sosiaalipäivystyksen ammattilaiset tarvitsevat ajantasaista ja nopeaa tilannekuvaa ja taustatietoa potilaista ja asiakkaista. Tämä on ollut ongelmallista, sillä taustatiedot ovat eri järjestelmistä ja tieto on ollut sirpaleista. Tähän on onneksi saatu muutos, kun Tilannekuva UNA mahdollistaa potilaan tai asiakkaan antaman Suostumuksen mukaan yhtenäisen ja yhteen paikkaan kerätyn taustatiedon ja tilannekuvan asiakkan palvelua varten.

Käyttöönotot laajenevat useammalle alueelle

Pohjois-Savo on ollut innolla mukana UNA yhteistyössä. Pohjois-Savossa odotetaan pian muiden käyttöönottopilotteja tekevien Etelä-Pohjanmaan, Päijät-Hämeen ja Varsinais-Suomen tuloksia, jotta myös sieltä saadaan palautetta toiminnallisuuksiin ja viimeisteltyä siten tuotteen varsinainen käyttöönottoversio.

Lomake UNA jatkaa kasvuaan

Lomake UNA mahdollistaa ketterän digitaalisen tiedonsiirron. Lomake UNAssa on tuotannossa nyt kaikki ne lomakkeet, joita Kelan Kanta-palveluiden potilastiedon arkisto voi vastaanottaa ja Kanta välityspalvelu välittää sähköisesti.

Lomake UNAn kautta välitettyjen lomakkeiden määrä jatkaa kasvuaan. LomakeUNAn kautta välitetty Kelan Kanta-palveluun kaikkiaan jo yli 17 000 todistusta. Viimeisen kuukauden aikana volyymi on ollut jo 4000. Ammattilaiset ovat kiittäneet, että sähköiset lomakkeet tehostavat ja nopeuttavat asioiden käsittelyä.

Kela uutisoi 25.5.2021, että sähköinen lääkärintodistus vähentää hakemuksiin tarvittavien liitteiden määrää sekä tarvetta postittaa todistuksia. Sähköistäminen helpottaa niin työntekijän kuin työnantajan asiointia. Esimerkiksi sähköinen A-todistus siirtyy Kelaan potilaan luvalla suoraan eikä sitä tarvitse erikseen toimittaa päiväraha- ja etuuskäsittelyä varten.

Kelaan välitettiin vuonna 2020 noin 60 000 sähköistä A-todistusta ja tänä vuonna kasvuvauhti on edelleen kiihtynyt. Lomake UNAn kautta Kelaan on välitetty jo yli 13 000 A-todistusta.